Manara - Qatar Research Repository
Browse

تطوير مقرر الثقافة الإسلامية في جامعة قطر - التنظير والتجريب

Download (612.01 kB)
journal contribution
submitted on 2025-04-24, 13:00 and posted on 2025-05-11, 10:01 authored by Mohamed Abubakr Al-Musleh, Abdel Jabbar Ahmad Said, Ibrahim Abdulla I Al-Ansari, Mohammed Iqbal Farhat

أهداف البحث

حظي مقرر الثقافة الإسلامية بجامعة قطر بتطوير جذري شامل منذ خريف 2015م. وسعيًا لتوثيق هذه التجربة التطويرية ودراستها ونشرها للاستفادة منها والبناء عليها؛ يأتي هذا البحث ليسلط الضوء على الجانب التنظيري لهذا التطوير الشامل، ومنهجيته، وليكشف عن مدى تميزها عن المنهجيات الأخرى السائدة، ومدى أثرها في بناء المقرر المطور، ومدى إحكام هذا البناء بالتجريب.


منهج الدراسة

اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التاريخي، والمنهج التوثيقي التحليلي، حيث وصفت الجانب التنظيري من تجربة تطوير المقرر، ووضعت التجربة في سياقها التاريخي، مع توثيقها وتحليل المنهجية التي حكمتها، وبيان مدى الربط بين عناصرها، ومدى فرادتها، وأثرها في التطوير.


النتائج

خلص البحث إلى عدد من النتائج المهمة، من أبرزها:

  1. أهمية استحضار السياق التاريخي في عملية تطوير المقرر، للوقوف على دوافع النشأة، ومدى الحاجة إليه وخصوصيته، واستخلاص ما ينبغي مراعاته في عملية التطوير.
  2. تتسم منهجية التطوير الشامل للمقرر بجامعة قطر بالفرادة والترابط بين عناصرها والفاعلية من حيث إنها كشفت عن التحديات التي ينبغي أن توضع في الاعتبار وكيف يمكن أن يستجاب لها.
  3. من أهم عوامل نجاح المشروع التطويري للمقرر تجريبه قبل تعميمه.


أصالة البحث

تتجسد أصالة البحث في التوثيق التحليلي الشامل غير المسبوق لمنهجية غير مسبوقة في تطوير المقرر، بما في ذلك تجريبه قبل تعميمه.

Objectives

The Islamic Culture course at Qatar University has undergone comprehensive and radical development since the fall of 2015. To document this developmental experience, study it, and disseminate it for further progress and the benefit of others, this study expounds the theoretical aspects of this wide-ranging development and its methodology, revealing the scope in which it differs from prevailing methods, the extent of its impact on creating the course, and the degree of rigour in its construction thanks to using a pilot.


Methodology

This study adopted a descriptive-historical method and a documentary-analytical approach. It described the theoretical aspect of the course development pilot, placed it in its historical context, documented it, analysed the governing methodology, illustrated the interrelation of its components, highlighted its uniqueness, and assessed its impact on the course's development.


Results

  1. It is essential to consider the historical context in developing the course, as it reveals the motives for its introduction, its actual need, and its uniqueness, providing valuable insights for the development process.
  2. Qatar University's comprehensive course development methodology stands out by the interconnectedness between its unique constitutive elements and its effectiveness in addressing serious challenges once identified.
  3. Organising a pilot before the course's widespread implementation was a critical factor in the success of the developmental project.


Authenticity

The authenticity of this study lies in its comprehensive and unprecedented analytical documentation of an innovative methodology for course development, including a pre-implementation pilot.


Other Information

Published in: Journal of College of Sharia & Islamic Studies
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
See article on publisher's website: https://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2024.0374


Volume and issue information: Vol. 42 No. 1 (2024): January 2024 / Articles in Arabic

History

Language

  • Arabic
  • English

Publisher

Qatar University Press

Publication Year

  • 2024

License statement

This Item is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Institution affiliated with

  • Qatar University
  • College of Sharia and Islamic Studies - QU

Alternative Title

The Development of the Islamic Culture Course at Qatar University: Theory and Practice