submitted on 2025-04-24, 07:00 and posted on 2025-04-24, 09:06authored byAbdelmajid Najar, Amar Benboudina
<p dir="rtl"><b>أ</b>هداف البحث</p><p dir="rtl">يهدف البحث إلى تسليط الضوء على هدف التوعية في مقرر الثقافة الإسلامية، والذي يؤهل الطالب لمزيد الفهم للعلوم الإسلامية التي يتلقاها وللتمييز بين القضايا الأصيلة في دينه من غيرها في مختلف العلوم التي يدرسها.</p><p dir="rtl"><br></p><p dir="rtl">منهج الدراسة</p><p dir="rtl">استخدمنا في الدراسة المنهج الوصفي لاستعراض الوضع التعليمي للطالب العربي المسلم وبيان طبيعة هدف التوعية لمقرر الثقافة الإسلامية، وعرض أهداف المقرر ومفرداته. كما استخدمنا المنهج التحليلي عبر تحليل عناصر النظرية التربوية الإسلامية في تنزيل الأهداف.</p><p dir="rtl"><br></p><p dir="rtl">النتائج</p><p dir="rtl">توصلنا إلى أن مقرر الثقافة الإسلامية ينبغي أن نبنيه على أسس التعلّم الحواري والتعلّم الذاتي لأنهما يحقّقان الهدف الرئيسي من مقرّر الثقافة الإسلامية، مع التزام المواصفات العامة في صياغة مضمون المقرر وهي: الشمولية والعموم، والتوكيدية، والمعيارية، والتركيز.</p><p dir="rtl"><br></p><p dir="rtl">أصالة البحث</p><p dir="rtl">يكشف البحث عن مسألة مهمة تقتضي توضيحها وهي إبراز الميزان المعرفي الذي يتأسس به مقرر الثقافة الإسلامية، وعلاقة ذلك بالجانب العملي لدى الطالب المتخصص وغير المتخصص، وبهذا فالبحث هو نافذة جديدة -في مجاله- على طبيعة المقرر.</p><p dir="ltr">Objectives</p><p dir="ltr">This study aims to shed light on the awareness-building objective of the Islamic Culture course that introduces students to the Islamic sciences they will follow classes in, allowing them to distinguish fundamental religious issues from peripheral ones in each of them.</p><p dir="ltr"><br></p><p dir="ltr">Methodology</p><p dir="ltr">We employed a descriptive approach to review the educational situation of Arab Muslim students, to elucidate the nature of the awareness-building element in the Islamic Culture course and to present its goals and core elements. Additionally, we used an analytical approach to analyse the aspects of Islamic educational theory operative in implementing these objectives.</p><p dir="ltr"><br></p><p dir="ltr">Results</p><p dir="ltr">We found that dialogical and independent learning should lie jointly at the basis of the Islamic Culture course because together they achieve the course's main objective, observing the general specifications in defining the course's content, which are inclusiveness, generality, emphasis, standardisation, and focus.</p><p dir="ltr"><br></p><p dir="ltr">Originality</p><p dir="ltr">This study elucidates a critical issue that still needs explanation: the cognitive framework on which the Islamic Culture course relies and its practical implementation for specialised and non-specialised students. In so doing, the study's perspective offers a fresh outlook on the course's characteristics.</p><p dir="ltr"><br></p><p dir="ltr"><b>Other Information</b></p><p dir="ltr">Published in: Journal of College of Sharia & Islamic Studies<br>License: <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/" target="_blank">https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</a><br>See article on publisher's website: <a href="https://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2024.0371" target="_blank">https://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2024.0371</a></p><p><br></p><p dir="ltr">Volume and issue information: Vol. 42 No. 1 (2024): January 2024 / Articles in Arabic</p>