الفروق الفردية وخطاب التكليف
هداف البحث
يسعى البحث إلى الوقوف على مدى مراعاة الخطاب الشرعي التكليفي، للفروق الفردية، وعلى ما إذا كانت هذه الفروق محلّ نظر واعتبار في الأحكام التكليفية.
منهج البحث
اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي؛ بتناول عدد من الأحكام التكليفية في أبواب فقهية مختلفة، ومراعاتها للفروق الفردية، في أربعة من مظاهرها.
النتائج
انتهى البحث إلى أن الشريعة قد راعت في الأحكام التكليفية الفروق على المستويات الجسمية، والعقلية، والإدراكيّة حق رعايتها، تحقيقًا للعدل التشريعي بين المكلفين، وأن عدم مراعاتها يدخل الحرج والضيق على المكلّف.
أصالة البحث
تظهر قيمة البحث العلمية في تكريس مراعاة التشريع الإسلامي الفروقَ الفرديةَ، وأنّها مبدأ أصيل فيه، متقدم على النظريات التربوية التي تنظر لذلك وتدعو إليه.
Purpose
This study investigates how the Islamic legal prescriptive discourse considers individual differences and whether these differences are given sufficient observation and consideration in the prescriptive rulings.
Methodology
The study applies the descriptive analytical approach, tackling a number of Islamic provisions in different doctrines and their views of four aspects of individual differences.
Findings
Among the main conclusions of the study, we find that Sharia effectively considers the physical, mental, and cognitive differences in its prescriptive rulings. Such consideration is an aspect of the accomplishment of Sharia justice by legislators. In addition, disregarding these differences would be sufficient cause for legislators to become embarrassed and distressed.
Originality
The scientific value of the study is that we prove that the prescriptive legal rulings consider individual differences and that this process is a genuine principle in Islamic legislation that predated the emergence of the educational theories that advocate it.
Other Information
Published in: Journal of College of Sharia & Islamic Studies
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
See article on publisher's website: https://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2023.0348
Volume and issue information: Vol. 41 No. 1 (2023): January 2023 / Articles in Arabic
History
Language
- Arabic
- English
Publisher
Qatar University PressPublication Year
- 2022
License statement
This Item is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.Institution affiliated with
- Qatar University
- College of Sharia and Islamic Studies - QU